onsdag 17 september 2008

Ulrik hälsade på i går!?

Min sambo är uppväxt i Hallsberg. Det är inget fel med det så länge man är en person som ogillar att växa upp på ett trevligare ställe. Att bo ihop med någon därifrån har vissa nackdelar men också många fördelar. En av fördelarna är att man får ett större ordförråd än vad man egentligen behöver.

Idag har jag fått lära mig något som kan liknas vid ett idiomatiskt uttryck. Ett, antagligen, lokalt uttryck som troligtvis kommer sig av Hallsbergs dåliga vatten kombinerat med en rädsla för att erkänna att man har druckit av detsamma.

Uttrycket är; Ulrik hälsade på i går.

Är det någon som vågar sig på en chansning om vad det betyder? Någon? Inte? Jo, det ska jag berätta för er. När man säger att Ulrik hälsade på igår så betyder det att man kräktes igår. Hey!! Solklart! Eller klart som korvspad om vi nu ändå är inne på idiomatiska uttryck.

Problemet med det här uttrycket är väl att man lätt kan bli beskylld för att vara bulimiker om man råkar känna någon som heter Ulrik och att Hallsbergs Ulrikar väldigt sällan blir inbjudna någonstans.

Ja, nu vet ni ungefär hur intressant det är att bo ihop med någon från Hallsberg. Try it, you'll like it, eller som min sambo skulle ha sagt; Kerstin åt salami igår!

9 kommentarer:

Lil'm sa...

Du närmar dig fyrtiostrecket och känner inte till Ulrik?! Det säger mer om dig än om Cilla. Hehe.

Uffe sa...

Närmar mig fyrtiostrecket? Du menar trettioniostrecket...

Lil'm sa...

Dessutom är du ju från samma ställe som jag. Och jag känner ju väl till Ulrik. Ibland alltför väl. Hehe.

Uffe sa...

Maria:
Jodå, den Ulrik känner jag också. Vi spelade fotboll tillsammans. Det var inte ovanligt att domarna blev mordhotade av honom.

Han kallades för Ulla vilket kändes mycket märkligt eftersom min mamma heter det.

Anonym sa...

Jag är från Dalarna och där kan man också säga att man träffat Ulrik så det är nog inte typiskt Hallsbergskt.

Dammråttan sa...

Stockholmsförort och även här sa man Ulrik om just den företeelsen. Kanske nån hade en kusin i Hallsberg, vad vet jag ;) Näe, tror mer på att det bara är du som missat det.

Ger mig till känna som läsare av din blogg. Har nog inte kommenterat tidigare.

Uffe sa...

Dammråttan:
Ja, det var väl typiskt att du skulle ge dig till känna så här :)

Jag får nog bita i det sura äpplet och erkänna att det kanske inte var Hallsbergskopplingen som ställt till det den här gången...

Dammråttan sa...

Om jag hade smugit mig in med en snäll kommentar, så hade du aldrig märkt mig ;) Se, nu vet du vem jag är.
Men jag gillar din blogg (annars skulle jag såklart inte läsa) se jag KAN vara snäll också.

Anonym sa...

hamnade på din blogg via Cillas blogg via Lindas blogg. Vill tillägga i ämnet Ulrik att uttrycket används även i Vingåker.


Hälsningar från en ny läsare av din blogg