lördag 20 september 2008

Män och stora maskiner



Vad är det med män och stora maskiner? Är det genetik som ligger bakom vuxna mäns barnsliga förtjusning av grävskopor, lyftkranar, bulldozers och alla andra större fordon man kan hitta på en byggarbetsplats? Om det är en gen som uppmuntrar det här intelligensfria beteendet så är jag mycket tacksam att min far inte skickade den vidare till mig.

Utanför kontoret håller kommunen på att bygga en laxtrappa och i förrgår så var det tydligen dags för att kalla in grävskopan. Efter att grävskopan kom dit så tog det nog inte mer än fem minuter innan en grupp män hade bildat klunga för att titta på. Spänningen i att se en grävmaskin gräva lär väl vara ganska begränsad så det måste vara något annat som får dessa män att agera som dom gör? Efter lunchen igår så stannade jag och frågade en av männen vad det var som pågick. Mannen som var i 45-50 årsåldern svarade -"Dom gräver". Ibland är man riktigt stolt över att tillhöra det manliga släktet...

Jag tror att det finns en kvinnlig gen som påminner om den här maskingenen. Det är genen som får Cilla att skrika stopp varje gång det zappas förbi en TV-kanal som visar någonting, vad som helst egentligen, som utspelas i sjukhusmiljö. Födslar, operationer, folk i vita rocka eller bara en bild på automatiska skjutdörrar som liknar dörrarna i entrén på Universitetssjukhuset kan få henne att släppa allt annat och stirra likt en blind man på föräldramöte.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Män och maskiner, visst är det nåt konstigt med det? Har du sett klippet på mannen som pippar en bil? http://www.expressen.se/1.1305654

Uffe sa...

Japps, och jag är inte förvånad.

Systeryster sa...

Då hoppade den genen över ett led och hoppsanhejsan över till mig. I torsdags blev nämligen jag och pappa stående vid exakt samma plats som männen på bilden och tittade impat - både på väg ut på lunch och när vi kom tillbaka. Hepp!

Uffe sa...

Hej lillasyster. Vadå ett led? Inte tillhör väl vi olika generationer :)

Men visst kan jag tänka mig att du är en sån som stannar och tittar på grävskopor.

Dammråttan sa...

Hm, jag tittar nog hellre på grävmaskiner, än vita rockar (även om jag inte skulle stanna som männen på bilden för det, menar bara om jag måste välja)- är det fel på mina gener måntro? Det är det nog. Jag gillar ju god öl och maltwhisky, så jag får ofta höra att jag är konstig på nåt vis. Har nog överfört mina konstiga gener till min dotter, för hon älskar grävmaskiner - killarna däremot (jag har tre) har aldrig varit speciellt intresserade. Men så grävde de ju inte om vår gård i ett års tid när de var mellan två och tre år heller,så det blev väl inte lika påtagligt kanske.

Anonym sa...

Jag har den genen Uffe. Har stått där och tittat lite. Verkar kul att gräva och det är spännande att se om det skulle rasa ner jord i vattnet. Åsa har vitarocksgenen så vi är ganska stereotypa. Jag ska nog uppfostra Wille att bli grävmaskinmaskinist, då kan jag sitta i en brassestol med en termos kaffe och titta på när han gräver, perfekt när man blir pensionär.

För övrigt är trappan till för Aspen och inte lax. Lax finns inte i hjälmaren. Aspen är hotad men den intressanta frågan är väl om man verkligen ska låta en hotad fisk simma upp i en å som man inte får bada i för att det finns för mycket avföring i den. Konstig logik va? (Ja, jag är nörd)

Uffe sa...

Johan:
Det kunde jag tänka mig. Du känns som en riktig maskinistkille ;)

Du nörd!? Jo, jag vet...

Uffe sa...

Johan:
Fiskenörd menar jag ju förstås...