tisdag 16 september 2008

Brittsommar eller fattigmanssommar. Det skiter väl jag i...

Brittsommar är en ovanligt varm period, med temperaturer över 20 grader, som kommer efter en period av kyligt väder i höstens inledning. Uttrycket brittsommar hänger samman Birgitta och Britta, som har namnsdag 7 oktober. Det var då det hölls Brittmässa (ibland skrivet Brittmäss), en officiell höstmarknad. Ofta inträffar en riktig brittsommar i den perioden.

Uttrycket indiansommar, som är en motsvarighet till brittsommar, kommer av att de nordamerikanska indianerna brukade gå på buffeljakt om det var en varm och solig höst.
Brittsommar har även benämnts som britmässesommar, fattigmanssommargräflingssommar (tiden då grävlingen är ute och samlar till sitt förråd av livsförnödenheter för vintern).

Wikipedia
Jag skiter fullständigt i om det kallas för brittsommar, indiansommar, britmässesommar, fattigmanssommar eller gräflingssommar bara den infinner sig snart. Och om det på grund av klimathotet inte kommer att bli någon brittsommar sig så önskar jag att Cillas termostat går sönder så att vi kan sätta på elementet i sovrummet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Växthuseffekten? Gick den i baklås? Det skulle ju bli varmare. Ute är det nu as-kallt. Inomhus är det as-kallt. Jag vill också ha kalla-den-vad-du-vill-sommar. F-n, jag blir galen på den här kylan.

Uffe sa...

Janne: Jag har nog skuld i att växthuseffekten har avstannat eftersom jag inte har något körkort och alltid cyklar. Förlåt.