måndag 22 september 2008

Tema musik: Don Bennechi

Inspirerad av Ulrika Goods smakfulla beskrivning av turerna bakom Svensk rock mot apartheid och låten Berg är till för att flyttas så tänkte jag ägna den kommande veckan åt att återupptäcka musik.



För att lägga ribban så har jag valt att börja med Don Bennechi. Ni vet han som egentligen inte är känd för någonting annat än att ha haft ett stormigt förhållande med Angelique Widengren. Jag vet själv inte ett dyft om honom så jag låter Don presentera sig själv med text från hans Myspacesida.

Over the years Don has developed his very own style of singing, after much experimenting with his voice and its different possibilities of expression. Don likes his music to be sensitive, sometimes a bit romantic, so that at its best moments it will get beneath the listeners skin.

It was felt by many that Don was on the brink of a bigger break, when unfortunately sickness and other personal matters interfered, and sadly he was forced to interrupt his accelerating career. Although he was born in Sweden, his ancestors had some Russian (mother) French (father) and even a few other bloodlines in their veins, thus creating a super mixture of opportunities that resulted in Don himself.

Låten med Don Bennechi som jag har valt ut heter My child och handlar om en fars samtal med sitt barn om mamma och pappas skilsmässa. Låten är ett textuellt mästerverk och innehåller klassiska rader som till exempel:

My child please forgive me
daddy got to go from mommy
we didn't mean to separate
but we just can't live togheter anymore.

My child I love you
and I will always be-eee there for you
I wanted to give you a bright tomorrow
but we forgot how to live for today.




Uppdaterat:
Oavsett om det är fegt eller inte så måste jag tillägga att detta inte var ett inlägg om musik jag har lyssnat på.

8 kommentarer:

Sus sa...

Don?
Ken menar du?
Som hängde med barbie.

Dammråttan sa...

Jag kräks...
Men tack för tipset om en annan bra blogg ;)

Anonym sa...

Det är vid såna här tillfällen jag undrar hur mycket pengar de som spelar instrumenten och körar får egentligen :D Måste vara en förmögenhet...

Ulrika Good sa...

Jo, det var ju en ribbläggning som lovar gott.
Efter att ha sett och hört den här "låten" är jag helt övertygad om att Don efter det här fullständigt sket i det där barnet han sjöng om. Nu hade han fått chansen att spegla sig själv som en god far och så var det klart med den grejen.

Uffe sa...

Sofin:
Precis samma tanke slog mig också.

Ulrika:
Jo, det känns kanske inte riktigt äkta :)

Latrinopop var det någon som sa här på kontoret...

Patricia sa...

Gripande.

Gutegirl sa...

Shit. Det enda jag kommer ihåg om Don är att han var med i ett reportage i Aftonhoran eller Expressen om när han blekte sina tänder. Angel-lick var med också och visade sin nerfilade näsa.

Uffe sa...

Gutegirl:
Jag skulle betala en hel del för att få läsa ett hemma-hos-reportage med Don i kvällstidningarna. Fatta vilka bilder det skulle vara från hans sovrum...