onsdag 24 september 2008

Tema musik: McFly, dragspel och mycket hår



Någon har kanske hört talas om det brittiska popbandet McFly. Det här handlar inte om dom. Det här handlar om det riktiga McFly som fanns i Sverige på 90-talet.

Jag har spelat musik i några olika konstellationer men egentligen bara i ett band som faktiskt skaffade sig ett namn, tryckte upp posters och fick riktiga spelningar. Det var i folkrockgruppen McFly. Sex killar som gillade musik och var tillräckligt kåta i att stå på scen för att faktiskt spendera 15-20 timmar i veckan nere i en sunkig replokal.

På den här tiden så fick grupper som spelade covers ute på krogen nån tusenlapp och lite öl för att uppträda, men eftersom vi var utrustade med en riktigt pratglad och sjukt social sångare som sålde in oss så kunde vi ta 10.000 kronor plus att vi vid flera tillfällen faktiskt slapp bära upp våra egna grejer på scenen också. Vi spelade mest på krogar och Kårhus i örebro, Eskilstuna och Västerås men hann också med att spela tre egna låtar live på TV4 Bergslagen om det nu räknas som en merit.

Själv fick jag, eller tog på mig, den otacksamma uppgiften att förutom klaviatur spela mandolin och dragspel. Otacksamheten ligger i att jag fortfarande hånas för just dragspelandet. Byråns enda indian har till exempel en bild på mig och en bild på Roland Cedermark på sitt skrivbord.

Det som förvånar mig mest när jag tittar på våra gamla posters är hur otroligt mycket hår jag hade (Cilla hänvisar till filmen PS - sista sommaren angående frisyren), att det faktiskt ser ut att vara slingor i det (jag kommer faktiskt inte ihåg att jag gick till en frisör och bad om det) och hur jävla seriösa vi försöker se ut.

Så här lät vi. Eller ja, så här ville vi låta i alla fall:

6 kommentarer:

Anonym sa...

hahaha ps sista sommaren stämmer ganska bra in på frissan

Gutegirl sa...

Hur mycket har du befolkat världen egentligen?

Uffe sa...

gutegirl:
3 stycken ungefär :)

Dammråttan sa...

Och så tar du HOOTERS!!! Du växer ju bara! Inte bara skriver bra, utan har bra musiksmak med. Nu är jag fast!

Uffe sa...

:) Trodde du att du var ensam om att ha lyssnat på the Hooters?

Dammråttan sa...

Självklart inte ensam, men inte många jag känner (förutom maken då, som introducerade mig till dem) vet ens vilka de är. Umgås väl bara i fel kretsar helt enkelt ;)