tisdag 7 augusti 2007

Hjälp! Någon som känner Jean-Pierre Barda?



Jag vill inte att den här bloggen ska få känslan av en blogg om en närstående 40-årskris men jag har ett åldersrelaterat problem. Mina ögonbryn har börjat växa helt utan kontroll. Några av hårstråna håller en högre fart än dom andra vilket är rätt underligt då allt hår på huvudet håller på att tappa farten. Numera kan man till och med tvinna mina ögonbryn för att få lite fågelkänsla över ögonen. Man kan kalla det för "Hawkeye look" om man vill hitta ett coolt namn på ett ocoolt gubbproblem.

Vad gör man åt ett sån sak? Ska man be frisören klippa ögonbrynen eller ska man göra det själv? Om man gör det själv, ska man då putsa, ansa eller plocka och finns det några andra ord för det som låter lite manligare? Måste man köpa nya badrumsprodukter eller funkar det med en vanlig sax? Jag önskar att jag kände Jean-Pierre Barda så man kunde få lite tips...

10 kommentarer:

Anonym sa...

Plocka bort överflödiga hårstrån med en pinsett. Snälla gör det, jag får ångest över vildvuxna ögonbryn. Det kliar i mina fingrar och jag vill bara rycka bort eländet. En hemlig last antar jag...

Uffe sa...

Hej Patricia!
Tack men nej tack. Jag antar att jag spär på myten om män och smärta när jag säger -"Är du helt jävla galen!? Fattar du vad ont det gör att dra ut hårstrån med pincett?"

Anonym sa...

Jo, jag har hört det förut. Men dra snabbt. Tillslut kommer du att vara så bedövad utav smärta att det bara är att plocka på. "Vill man vara fin får man lida pin."

Uffe sa...

Jag har ofta konstaterat att det här med att plocka ögonbrynen är vanebildande. Alltför många plockade människor (läs kvinnor) har ju bara ett streck kvar. Ett streck som i vissa fall är just bara ett pennstreck eftersom alla hårstrån är borta. Den fällan går jag inte i frivilligt...

Vad sägs om trimmer? Det både låter och känns lite manligare!?

Galaxa sa...

Varning: Med åldern tappar man även hår på ögonbrynen - mitt tips är därför ansning meddelst liten sax i stället för plockning med pincett. Annars kan det till slut bli tunnt ovanför ögonlocket. Men vad är det för gnäll om att det gör ont att plocka? Det hör absolut inte hit!

Plockning är absolut vanebildande - en del har ju hel stympat sig och går omkring och ser evigt förvånade ut!

Uffe sa...

galaxa:
Tack. Sax låter betydligt bättre än pincett. Men jag kommer nog att säga rensa istället för ansa.

Anonym sa...

Tänk Ibsen och ackompanjera med väldiga polisonger.
Är du man eller mus?

Patricia sa...

Jag tycker att du ska ansa ögonbrynen med en motorsåg. Mycket manligt. Mycket farligt. Med stor sannolikhet även mycket effektivt.

Uffe sa...

Patricia:
Vad väljer du om du bara får välja en sak. Vad är manligast:

1. Hawkeye ögonbryn
2. Ibsenpolisonger
3. Motorsåg

Anonym sa...

Jag är kvinna och det bästa jag vet är mina ögonbryn. Men att plocka dem? Nej tack de är vildvuxna men perfekta som de är (har fått höra att de är seixga så). Skulle känna mig som en gammal tant om jag tog bort något av det, älskar mina fylliga ögonbryn ;)