fredag 17 augusti 2007

Börsras inget för mig

Det blåser kraftfulla vindar på börserna just nu. Om jag visste bättre skulle jag säkert må dåligt över det men när det kommer till pengar så påminner jag nog ganska mycket om Robinson-Robban. Det vill säga att det bästa jag kan komma på i en pressad situation är att det vore ganska roligt att måla sig helt blå och dricka en massa öl för att tänka på något annat.

Jag är en okunnig människa när det kommer till pengar. Så där okunnig så att min fondgubbe, min pensionsförsäkringsgubbe och bankgubbe tar fram färgkartor när jag ska välja hur mina pengar ska placeras. Grönt står för lågrisk, gult för mediumrisk och rött för högrisk. Jag pekar alltid på rött och då ser gubbarna nöjda och glada ut. Jag har börjat förstå att rött egentligen står för öststater. Pekar man på rött så hamnar pengarna i öststatsländer med stark utvecklingspotential. Eller nått. Det känns ju bra!?

Just nu ögnar jag igenom Di.se och ser, under rubriken "Så tjänar du på börsraset", att suget efter säljwarranter slår rekord. Där berättar en derivatexpert hur minus kan bli plus. Det får mig att tänka på öl och blå kroppsfärg igen. Hela Di.se är ju dessutom rosaröd vilket borde betyda att det är högrisk att lita på deras tips.

Inga kommentarer: