onsdag 28 november 2007

Diplomatiska förvecklingar

Jag har funderat en del på hur en rektor kan tänkas svara på ett mail om det olämpliga i att dagis besöker ett trossamfund som vägrar homosexuella medlemskap och hänvisar till Gamla testamentets ord om hor och otukt när det gäller min treårings föräldrars utomäktenskapliga sexuella relation. Jag inbillar mig att det enda rätta, om man är ansvarig för hundratals ungdomar som håller på att lära sig om rätt och fel, vore att direkt bryta all kontakt med ett sådant trossamfund. Samtidigt förstår jag att det antagligen inte är det första en rektor tänker. En rektor som måste stå för sitt beslut när föräldrar, såna som inte orkar tänka längre än näsan räcker, ringer och gastar om att det är så harmlöst, att det bara är en massa snälla tanter på frälsis och om att barnen inte förstår sånt där...

Så kom svarsmailet:
"Hej!
Tack för ditt brev. Jag måste erkänna att vi inte visste vad som står i Frälsningsarméns etiska dokument. Vi blev mycker upprörda och beslöt att ta fram dokumentet och diskutera hur vi ska förhålla oss i framtiden. Vad det gäller förskolans besök på fredag och grundskolans skolavslutning i år är det svårt att hinna ändra på något. Jag kan återkoppla till dig vid ett senare tillfälle vad våra diskussioner leder fram till."
Jaha. Grundskolan firar tydligen skolavslutningen där också!? Varför då? Hur kan det komma sig att Frälsningsarmén och min sons skola har så tajta band? Och hur kan det komma sig att det är för sent att ändra på var man firar skolavslutningen när skolan har en stor matsal, en gymnastiksal och en väldig massa klassrum? Och sist men inte minst; varför reagera utan att agera!?
"Hej Helena och tack för ditt snabba svar.
Jag vill inte framstå som någon rabiat glädjedödare som ifrågasätter "harmlösa" traditioner som barnen säkerligen uppskattar men någonstans måste jag dra en gräns. Problemet är när den gränsen leder till att jag måste försöka förklara för en treåring varför han inte får gå iväg till dagis just den dagen som det ska vara en mysig och säkerligen jättespännande utflykt. Jag vet att många inte ens orkar bry sig om det här och säkerligen skulle bli upprörda om en tradition som denna upphörde men det är för mig en principsak när vissa grupper i samhället far riktigt illa av de åsikter som andra grupper underhåller.

Jag vill inte starta en religionsdiskussion med er men måste ändå säga att jag tycker att det är konstigt att skolan, och skolbarn, överhuvudtaget år 2007 tillåts att på skoltid ha kontakt med organisationer som har problem med homosexualitet och föräldraskap utanför äktenskapet. Jag välkomnar därför er interna diskussion."
Lamt va? Jo, jag kan också vara diplomatisk! Men nu tror jag att en rektors värsta mardröm lär vara när en förälder väljer att stanna hemma med sitt barn i protest mot något. Att dagiset helt plötsligt är icke neutral mark.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hur kommer man i kontakt med dig? Jag har några frågor jag skulle vilja ställa men hittar ingen emailadress.

Uffe sa...

uffewickberg(snabel-a)gmail.com

Lil'm sa...

Det här är ju jätteintressant. Jag undrar i mitt stilla sinne om detta ev. är en rätt oväntat situation för rektorn - att en svensk pappa inte vill låta sitt barn delta i en så "svensk" tradition som att hänga i kyrkan på div. högtider och avslutningar. Diskussioner tror jag har förts vid ett antal tillfällen om huruvida de t.ex. muslimska barnen ska tvingas knalla till de svenska kapellen/kyrkorna, men detta är nog hyfsat nytt, i alla fall i er del av stan.

Det ska bli mycket intressant att se vad som händer.

Uffe sa...

lil'm:
Det där har jag aldrig förstått. Jag tror att de flesta i min omgivning ifrågasätter skolans religiösa kopplingar och gör det utan att ha en tanke på hur t.ex. muslimer uppfattar situationen. Problemet är ju att det är så svårt att säga ifrån utan att framstå som en skum kuf som kopplar ihop en vanlig fika eller en skolavslutning med värderingar.

Lil'm sa...

Precis. Vi hade den diskussionen på jobbet; huruvida det var ok eller inte att barnen var i kyrkan på skolavslutningen (tilläggas bör att inga av kollegorna mig veterligen är särskilt kyrklig av sig). Fika:isterna delades i två läger, de som inte orkade bry sig, som tycker att det är "så mysigt!" i kyrkan och att det ju "hör till!" och som inte ens förstår att detta diskuteras, det har ju inte med religion att göra, det är ju bara en så mysig grej!

Och så vi andra som inte alls tycker det är så mysigt att stoppa in kidsen i detta hus av förfärliga värderingar - men, som du säger, vad gör man åt det utan att bli för kufig och med resultatet att knodden far illa av att inte få göra som "alla" andra?

Uffe sa...

Japps. Men, om jag får gå emot mig själv lite grann, skolavslutningarna som sker i Svenska kyrkans lokaler är en sak och att dom sker i frikyrkliga sammanhang är en annan. Jag anser att Svenska kyrkan, som absolut har problem med bl.a. sin kvinnosyn och präster som vägrar viga homosexuella, mer är en feg och blajjig sörja av inställsamhet och försök att förändra sig medan t.ex. Frälsningsarmén är "hardcore".

Frälsningsarmén drar sig inte för att hänvisa till Gamla testamentets våldsamma skrifter för att beskriva hur samhället och personerna i det borde se ut för att inte vara dåliga människor. T.o.m. Sverigedemokraterna döljer sin agenda och sin människosyn bättre än Frälsningsarmén och ändå skulle ingen rektor vid sina sinnens fulla bruk komma på idén att skicka dagisbarnen på fika eller skolavslutning i Sverigedemokraternas lokaler.

Anonym sa...

Jag tycker det är skrämmande bild ni har utav kyrkan. Jag kan säga att den tyvärr stämmer till viss del men också att ni har fel i väldigt, väldigt mycket. Men heder till er för att ni kämpar för det ni tror på och era övertygelser.

Lil'm sa...

Vore intressant om "oreligiös" utvecklade sitt resonemang...

Anonym sa...

Jag är uppvuxen i frikyrkan. Jag tror på Gud, Jesus, hela kittet. Min tro får man ifrågasätta men jag är övertygad. Nåväl, jag blir så upprörd över följande initiativ som kyrkan tar i sin kamp mot vad den anser som synd:
- Man gör megastora banderoller med bilder på aborterade foster på. Så tar man dessa banderoller och går ut på stan för att kämpa den "goda" kampen mot abort.
- När Jonas Gardell har en utav sina föreställningar demonstrerar en grupp kristna utanför teatern för att kämpa den "goda" kampen mot homosexualitet.
- Man drar igång en reklamkampanj för att bevara äktenskapet. En kampanj som slår slaget för mamma,pappa,barn.
Allt detta och mycket mer urdumt har vi kristna gjort. Vi tror att ändamålet rättfärdigar medlen.
Men läser man Bibeln och om Jesus så har jag väldigt svårt att tro att ovanstående exempel är enligt hans melodi.

Men när lil'm skriver att kyrkan är ett hus av förfärliga värderingar så förstår jag vad du menar. Men då vill jag säga att det går inte att dra alla över en kam. Långt ifrån alla har glömt att älska sin nästa som sig själv.

Uffe sa...

oreligiös:
Det är väl så att man inte kan dra alla över en kam, men om man inte delar t.ex. Frälsningsarméns värderingar så antar jag att man inte är medlem där!?