måndag 26 november 2007

Dagens dilemma

Så var det dags igen. Treåringens dagis ska på sin årliga adventsfika hos Frälsningsarmén. Samma Frälsningsarmé som inte tillåter homosexuella medlemmar och upptar 3-4 av 13 sidor av sitt etiska dokument till att fördöma den homosexuella livsstilen genom att hänvisa till Moseboken, ni vet den där läskiga delen av bibeln som andra, t.ex. Svenska kyrkan inte låtsas om. 3 Moseboken 20:13 - ”Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.”

Nu till dilemmat:
Om man som förälder vill lära sina barn att alla människor är lika mycket värda, att kärlek är något fint oavsett kön och att dom ska ta ställning mot de personer och organisationer som med sitt budskap medverkar till att människor misshandlas och i vissa fall mördas på grund av sin sexuella läggning, ska man då skicka iväg sina barn till Frälsningsarmén eller ska man låta honom missa en utflykt som alla andra barn kommer att tala om nästa dag?

Ps. Frågeställningen är skickad till rektorn...

6 kommentarer:

Tjockalocka sa...

Det ÄR ett dilemma. I agree totally. Kanske kan du skicka dit treåringen iklädd en regnbågströja..? :-)

Anonym sa...

Kan jag inte få det mailet? Så jag vet vad jag ska säga till rektorn när lillgrisen ska på något förkastligt adventsfika hos någon annan frikyrka. Nästa år betalar ingen i vårt hushåll kyrkoskatt längre! Hah!

CATOVENTURE sa...

Bra inlägg med intressant frågeställning.

Det blir liksom dubbelsvårt med både frälsis som "arrangör" och advent som "ursäkt" för en rolig utflykt och trevlig fika. I alla fall för t.ex. eventuella muslimska barn i gruppen.

Undrar ändå om man inte skall låta barnen vara med på aktiviteten (eftersom personalen antagligen redan har pratat med barnen om den) och istället försöka styra av liknande prylar i fortsättningen.

Skall bli intressant att se om/vad du får för svar från rektorn.

Uffe sa...

Marcus:
Problemet är ju att man (jag) alltid har en tendens att låta saker och ting bara rulla på och om man (jag) inte gör något på en gång så blir det ju ofta inte av. Dessutom lär ju en rektor få in en hel massa klagomål under ett läsår. Klagomål som på sin höjd når ut till fikabordsdiskussionerna.

Just i det här fallet så handlar det ju om barn. Barn som senare i livet, i alla fall i 10-15 fall av hundra, kommer att upptäcka att dom blir förälskade i någon av samma kön. Om dom väljer att förtränga det eller inte beror ju bara på vilka värderingar som omvärlden förmedlar under deras uppväxt. Om min son skulle kunna känna sig lite mer självsäker i en sådan situation när han blir femton år så känner jag att en fikastund i treårsåldern är en liten uppoffring. Om det ens är en uppoffring!?

CATOVENTURE sa...

Uffe:
Jag delar helt din syn. Det enda jag menar är att barn (mitt) i treårsåldern har en tendens att bli väldigt besvikna om en utfästelse inte verkställs. Om så är fallet kanske det är bättre att lämna barnet (mitt) utanför och som vuxen bita ihop. Kanske lite minsta motståndets lag, men det skall ses i ljuset av att barn (mitt) kan vara ganska bestämda i treårsåldern…

Det finns en annan metod oxå. Att umgås i kretsar med diametralt motsatta värderingar till frikyrkliga plantor, främlingsfientliga nötter, mm. Att ge både sig själv och sin avkomma perspektiv och förståelse för skillnader. Att visa att det finns olikheter. Det gör man ju inte om man väljer bort vissa grupper och sammanhang. I stället för att förneka det "onda" lyfter man fram det ”goda”. Det blir liksom mer pedagogiskt och rättvist.

Men det är klart; det kanske inte funkar på barn (mitt) i treårsåldern?

Uffe sa...

Marcus:
Vi har bestämt oss för att ha en hemmadag imorgon. Vi ska fika, leka och bete oss allmänt okristligt. Det roligaste är att han inte ens har nämnt att dagis skulle iväg och fika imorgon. Han är helt ovetande om allt, vilket är rätt talande för situationen.

Min reaktion baseras egentligen inte på en rädsla för att min treåring på något sätt ska påverkas negativt av en fika hos Frälsningsarmén. Det är han för liten för. Min reaktion baseras på att skolan av någon anledning väljer att förlägga sitt adventsfika, och uppenbarligen också sin skolavslutning, hos en organisation vars värderingar är motsatsen till de värderingar som skolan är satta att lära ut.