onsdag 5 september 2007

Världens snurrigaste land. Stjärnstopp!!

Siste jag gjorde ett inlägg i debatten om Muhammedbilden så berättade en massa helyllesvenskar för mig hur Sverige och Sveriges lagar fungerar. En del var t.o.m. så helyllesvenska så att jag var tvungen att radera inläggen för att det enligt svensk lag inte får stå vad som helst på en blogg. Om den här debatten gjorde mig konfunderad så undrar jag hur konfunderade våra nya svenskar är. Därför försöker jag här punkta upp vad som hänt och vad som gäller i Sverige.

1.
Folk flyr från ickedemokratier och kommer till världens snällaste demokrati Sverige. Av någon outgrundlig anledning bosätter sig en del av dessa personer i Örebro.

2.
Örebros enda lokalblaska får för sig att lära oss Örebroare vad svensk religions- och yttrandefrihet egentligen handlar om under parollen "Rätten att förlöjliga en religion". Man publicerar då rondellhundsbilden för att förlöjliga... Förlåt, för att lära oss!?

3.
Ett antal Örebromuslimer känner sig då förlöjligade (surprise surprise) och utnyttjar en annan av Sveriges friheter, nämligen den grundlagsskyddade demonstrationsfriheten och genomför en fredlig demonstration där dom vill ha en ursäkt.

4.
Svenskarna rasar mot Örebromuslimerna för att dom utnyttjar yttrande- och demonstrationsfriheten eftersom tryckfrihetsförodningen ger NA laglig rätt att förlöjliga andra!?

5.
För att verkligen lära Örebromuslimerna vad yttrandefrihet, demonstrationsfrihet, tryckfrihetsförodningen och demokrati handlar om uttalar sig Johan Pehrsson, förlåt, Johan Pehrson genom att säga -"De som har en annan uppfattning kanske ska fundera på att flytta."

6.
Nu sprids det utomlands och i Pakistan förlöjligar man Sverige genom att elda upp en gröngul svensk flagga, något som enligt svensk lag är lagligt men det svenska folket rasar nu en gång till. "Inte ska man väl kränka en symbol även om det är lagligt..."

7.
Vår statsminister Fredrik Reinfeldt besöker Stockholms moské och säger:
- "Jag ville framföra mitt ärligt kända tack till de muslimska organisationerna, som brett agerar för att försöka dämpa risken för en eskalering av reaktionerna efter publiceringen av Muhammedbilden, säger statsministern."

8.
Lars Vilks talar med DN och tycker sig se att muslimer behandlas varsammare än andra religiösa grupper. Jag antar att han med det menar att västerlänningar låter bli att reta upp muslimer när dom sitter på samma flygplan eller att muslimer aldrig får en dunk i ryggen eftersom alla vet att muslimer "on occasion" bär bombbälte!?

Jag kan inte sluta fundera på vad Örebromuslimerna nu har lärt sig om Sverige och demokrati. Har dom lärt sig att man får säga vad man tycker? Har dom lärt sig att man får demonstrera om man anser något vara fel? Kommer dom att rösta på Folkpartiet? Känner dom sig välkomna? Vill dom prenumerera på NA?

Jag tror att dom har lärt sig att våra friheter finns där för att förlöjliga andra och att de andra då inte får säga emot. Ungefär som när man var liten och någon sa stjärnstopp.

Vad har jag lärt mig? Jo, jag har lärt mig att om jag någon gång av någon anledning vill ta mig friheten att ifrågasätta en grundlag så är det bäst att jag flyttar till ett nytt land, ett demokratiskt land med yttrandefrihet där man får ifrågasätta grundlagar...

6 kommentarer:

Anonym sa...

OT: Vad har du för mailadress?

Uffe sa...

Vem är du och vem är OT?

Anonym sa...

Förlåt. Jag är en man med ett mail utan mottagare. OT är Off Topic eller utanför ämnet.

Anonym sa...

..väl skriven blogg förövrigt!

Uffe sa...

Sorry, jag och förkortningar...
Man kan maila mig på uffe(snabel-a)x86.se

Patricia sa...

Bra!